JAMES BINT

merknaam - marketing - concept ontwikkeling - character design - internationale campagne - video creations - expo milano - web development - instagram contest - pers

01. question

Belgapom, de beroepsvereniging voor de Belgische aardappel verwerkende industrie,
gaf Ikon de opdracht een manier te bedenken om onze “Belgische
frietjes” internationaal te promoten. Een eerste uitdaging was er direct één van
formaat, de wereldexpo te Milaan in 2015 met als thema “Feeding the world”.

02. concept

België heeft met zijn complexe structuren, diverse talen, eenvoud als bindmiddel
nodig. Ikon bedacht een figuur die in alle eenvoud, zonder politiek of taal zijn
boodschap helder wist te brengen.
Als surrealistisch figuurtje had hij alvast zijn Belgische roots mee, zijn naam was
er “patat” op.

03. result

James Bint haalde meermaals de dagbladen en zijn internationale reis was gestart, na Milaan volgden al snel Londen en Japan.
De Standaard sprak lovend over “de marketing campagne van de dag”.
Op zijn weg kwam hij allerlei bekenden tegen waaronder Peter Goosens en James had een persoonlijk gesprek met onze Belgische ambassadeur in Japan, Dhr Gunther Sleeuwagen.
Zelfs president Obama merkte onze Belgische James Bint op, en retweete prompt! Waarna de nationale Japanse televisie James Bint letterlijk de ether instuurde…

JAMES BINT

Stel … je loopt in de straat en 4 mannen komen je tegemoet met een witte man gemaakt uit karton. Wat is jouw reactie? Juist, dit verhaal wil ik wel eens horen. James Bint is een man met een missie, ikon brengt deze missie tot een goed eind.

Trip to Tokyo

James Bint ging op stap om de Belgische friet te promoten in het land van de rijzende zon.
Het doel? Forget about rice, eat fries!!! 

IRA SHA-EE MASAY

Tokyo … een stad die tot de verbeelding spreekt. Na een vlucht van 22 uur komen ikon en James aan in Japan. Wat er volgt is een week van pure Japanse onderdompeling in cultuur, traditie, technologie en … chaos! Bekijk hieronder de avonturen van James op Aziatische bodem. One man, one mission … Eat Belgian Fries.

Trip to Milan

 Ikon was geselecteerd als communicatiebureau om de internationale campagne rond “Belgische Friet” uit te voeren voor de Wereldtentoonstelling in Milaan 2015. Het Belgisch paviljoen hebben we in ere gehouden met onze James Bint als ambassadeur voor de Belgische trots > onze frietjes.

BENVENUTO

Hoe te reizen naar een wereldexpo? Liefst met 4 mannen en een camper.
Bekijk onderstaand ons reisverslag.

Trip to London

Keep calm & eat fries. De allereerste James Bint episode speelt zich af in Londen city. No French fries but real Belgian fries.

Off to London …

“Op korte tijd werd James Bint het ‘iko(o)n’ van de ‘real Belgian fries’ en een symbool op de wereldexpo 2016 in Milaan. Dat moet je verdienen, ook al is je product nog zo authentiek. Creativiteit, originaliteit en inlevings- en doorzettingsvermogen zijn de
recepten van dit heerlijk Belgisch gerecht.”

 

~ Romain Cools – algemeen secretaris Belgapom

Previous Case         Next Case