James Bint
- marketing
- concept
- illustration
- branding
- videography
- photography
- website design
- pr
The name is Bint… James Bint
Belgapom — de erkende beroepsvereniging van de Belgische aardappelhandel en -verwerking — wou onze “Belgische frietjes” internationaal promoten. Aan ons om dit op een originele en universele manier waar te maken. Uitdaging nummer 1; de wereldexpo in Milaan (2015) met als thema “Feeding the world”.
James Bint
België heeft met zijn complexe structuren, diverse talen, eenvoud als bindmiddel nodig. Wij creëerden een figuur die in alle eenvoud, zonder politiek of taal zijn boodschap helder wist te brengen. Als surrealistisch figuurtje had hij alvast zijn Belgische roots mee, zijn naam was er “patat” op. James Bint, onze Belgische trots.
Geliefd in binnen- en buitenland
64 keer werd James Bint gepubliceerd in de nationale pers (Het laatste nieuws, De Standaard, Het Nieuwsblad, De Morgen, …). Maar ook in het buitenland bleef hij niet onopgemerkt. Maar liefst 12 buitenlandse kranten gaven hem een plekje op de voorpagina. Zelfs enkele sterrenchefs en politici gingen maar al te graag op de foto. Om nog maar te zwijgen over de retweet van Mr. Obama himself en de 10.000 bezoekers van de Expo in Milaan die als een blok vielen voor onze Belgische trots.
Discover the story behind the magic
MarketingJames Bint
België heeft met zijn complexe structuren, diverse talen, eenvoud als bindmiddel nodig. Wij creëerden een figuur die in alle eenvoud, zonder politiek of taal zijn boodschap helder wist te brengen. Als surrealistisch figuurtje had hij alvast zijn Belgische roots mee, zijn naam was er “patat” op. James Bint, onze Belgische trots.
km
Klaar om de wereld te laten kennismaken met onze heerlijke Belgische frieten vetrokken we met de caravan richting Milaan, James Bint op de achterbank. Om nadien het vliegtuig te nemen naar Tokyo en Londen.
Nationale pers
James Bint werd zo’n 64 keer opgenomen in de berichtgeving van verschillende Belgische dagbladen. De Standaard kroonde de campagne zelfs tot “marketing campaign of the day”.
Internationale fans
Ook de buitenlandse pers pikte onze James Bint op met 12 publicaties in buitenlandse media. Deel 1 van ons opzet is geslaagd. Zelfs Barack Obama was fan en retweeted een James Bint gerelateerd bericht.
Say cheese
Op Instagram verschenen maar liefst 334 selfies met James Bint.
Hitting the road
Samen met James Bint sprongen we in de caravan op weg om de wereld te laten kennis maken met onze Belgische frietjes. First stop? De wereldexpo van Milaan. James Bint veroverde zonder moeite de harten van de 10.000 dagelijkse bezoekers. Ontdek het allemaal in onze vlog.
Off to London & Tokyo
Niet veel later volgde ook Londen. Onder het mantra “Keep calm & eat fries” staken we met James Bint het kanaal over. Al snel volgde de trip naar Tokyo. James Bint ging op stap om de Belgische friet te promoten in het land van de rijzende zon. Het doel? Forget about rice, eat fries!!! Tokyo … een stad die tot de verbeelding spreekt. Na een vlucht van 22 uur komen ikon en James aan in Japan. Wat er volgt is een week van pure Japanse onderdompeling in cultuur, traditie, technologie en … chaos! Klik hieronder op “visual” en ontdek de avonturen van James op Britse en Aziatische bodem. One man, one mission … Eat Belgian Fries.
Een avontuur; uniek van begin tot einde.